|
||||
Lluc és l’evangelista de la
tendresa de Déu. El Tercer Evangeli recorda que per experimentar
la presència càlida i exigent de Déu necessitem dues actituds:
la humilitat i la pregaria. Aproipemnos al sentit de la
humilitat des de la narració del fariseu i el publicà
(Lc 18,9-14). 1. La narració del fariseu i el publicà en el conjunt del evengeli de
Lluc. La paràbola del fariseu i el
publicà (Lc 18,9-14) està situada en la tercera part de
l'evangeli, en el viatge de Jesús cap a Jerusalem (Lc
9,51-19,28). Durant el camí, Jesús ensenya als deixebles
les exigències de l’evangeli: l'oració, la misericòrdia,
la fe, la humilitat, etc. Mitjançant la paraula, el Senyor
modela la figura del veritable deixeble. Emprant la paràbola del fariseu
i el publicà, Jesús ensenya la humilitat. El publicà és
el prototipus d'home humil que obre el cor a Déu i rep
la misericòrdia convertida en perdó. El fariseu personifica
l'orgullós incapaç d'obrirse a la misricordia divina. Convindria precisar el significat
del terme "humilitat"; doncs, sovint, en tenim
una concepción errònia. La paraula "humilitat"
procedeix de l'arrel llatina "humus, humilis"
que significa "terra". Literalment és humil
qui "té els peus en terra"; és a dir, qui adopta
una actitud realista davant la vida. La persona humil
té la capacitat de contemplarse a si mateixa tal com és
i als altres tal com són. La humilitat implica una actitud
realista davant la vida, i per això ens capacita per a
transformar la realitat que ens envolta. L'orgull suposa
una visió distorsionada de la realitat. L'orgullós renúncia
a mirarse a si mateix i als altres tal com són. L'actitud
irreal davant la vida impedeix el creixement humà i la
transformació social. Pero l'actitud dels personatges
que envolten la paràbola del fariseu i el publicà mostra
va més enllà d’una actitud interior de realiame davant
la vida. Els personatges humils de l'evangeli, la vídua
i els nens, representen als pobres (Lc 18,1-8.15-17).
Els orgullosos, el fariseu i el jove ric, simbolitzen
als homes pagats de si mateixos (Lc 18,9-14.18-30). La
humilitat no és només una actitud interior de sa realisme;
és, a més, una actitud exterior manifestada en l'opció
pels pobres i necessitats. 2. Elements del Text. a. El Temple. La ciutat de Jerusalem estava
presidida per la magnificencia del Temple. L'edificació
de tan immens edifici passà per diverses etapes, cadascuna
molt significativa per a la història del poble jueu. El rei David projectà construir
un Temple però fou el mateix Déu qui, per boca del profeta
Natán, li feu desistir de tal propòsit (2 Sm 7). Va ser
el seu fill, Salomón, qui va edificar la Casa de Déu,
on traslladà l'Arca de l'Aliança (2 Sm 6-8). Més tard
Jerusalem i el Temple foren arrasats per Nabucodonosor
(587 aC). El poble, derrotat, fou deportat a Babilonia.
No obstant això entre les ruïnes del Temple se celebren
alguns actes cultuals com insinuen els llibres de Jeremies
i Zacaries (Jr 41, 5; Zac 7, 1-7; 8, 19). L'any 538 aC, Cir el Gran,
conquerí Babilonia i permeté als jueus deportats tornar
a la seva pàtria. Una vegada a Jerusalem reconstruiren
el Temple que consagraren l'any 515 aC. Després Palestina
sofrí l'opressió dels monarques helenistas, contra els
que es revoltaren els jueus capitaneajats pels germans
Macabeos (167 aC). Els reis invasors havien profanat el
Temple que fou consagrat de bell nou pels macabeus l’any
164 aC. El Temple fou reformat per Herodes el Gran (37-4
aC); i fou aquest Temple el que contemplà Jesús en la
seva estada a la Ciutat Santa. La part més important de l’edifici
era el "Sancta Santorum", la zona "més
santa" del Temple. En temps antics havia allotjat
l'Arca de l'Aliança, però quan el Temple fou arrasat per
Nabucodonosor (587 aC) l'Arca va ser destruïda. En temps
de Jesús el "Sancta Sanctorum" estava buid.
Una cop a l'any penetrava en el seu interior el sum sacerdot
i, amb veu tremolosa, pronunciava el nom de Déu. Les altres dependències del
Temple es disposaven entorn del "Sancta Sanctorum".
Davant d'ell se situaven l'altar dels sacrificis i l'altar
del perfum on els jueus oferien sacrificis al Senyor per
a implorar el seu perdó i la seva misericòrdia. Voltant
el Temple hi havia tres atris: el dels sacerdots, dels
homes, i de les dones. El conjunt del Temple estava precedit
per l'atri dels gentils. El Temple representava el
centre del judaisme. La centralidad del Temple radicava
en que simbolitzava la presència de Déu enmig del seu
poble. Quan el farisei i el publicà van al Temple, no
van a trobar-se amb Déu en un lloc qualsevol. Presenten
al Senyor la seva pregària en el mateix àmbit de la presència
divina, en el lloc més sagrat del judaisme. Atenent a
l'estructura de l'edifici, els dos homes es trobarien,
probablement, a l'Atri dels Homes, lloc al que únicament
tenien accés els varons israelitas majors d'edat. b. El Fariseu. L'ambient palestí del segle
I estava dominat per un tipus de pensament religios denominat
Apocalíptic. En què consisteix el pensament apocalíptic?,
expliquem-ho breument. Les condicions socials a Israel
durant el segle I eren difícils per diversos motius: La
dominació romana, la pressió dels impostos, la misèria,
etc. Les dificultats generaven la desesperació entre la
gent que no veie remei als problemes. Els israelitas potser
es fessin aquesta reflexió: "Hem intentat canviar
la realitat, però no ho hem aconseguit. La nostra capacitat
per a transformar la situació és insuficient". I,
tal vegada, arribarien a aquesta conclusió: "Només
una intervenció de Déu és capaç de millorar l'ordre de
les coses". Arribats a aquesta conclusió
es farien aquesta pregunta: Si sóls Déu pot canviar la
realitat, ¿per què no actua? I es respondrien a si mateixos:
"Déu no actua perquè no l'hi demanam amb suficient
intensitat; per tant realitzem activitats ascéticas per
convencer Déu de que enviï un salvador (el Mesías) i instauri
el seu regne (el Regne de Déu) ". La Apocalíptica contempla la
realitat humana com una realitat corrompuda del tot. Els
apocalíptics volien convençer Déu perquè intervingués
mitjançant un salvador que instaurés el seu Regne. Els
apocalíptics es creien especials, els únics capaços d'influir
en l'ànim de Déu i convèncer-lo per a una actuació definitiva. Els fariseus constituïen un
grup religiós important al segle I que vivia l'espiritualitat
apocalíptica. Observaven la corrupció social. i intentaven
convèncer Déu perquè enviés un redemptor. Ho feien amb
un mètode particular: el compliment estricte i escrupolós
de les normes legals. La Llei bàsica d'Israel es
troba en el Decàleg Ètic (Ex 20, 2-27; Dt 5, 6-21) i en
els altres codis del AT: Codi de l'Aliança (Ex 21-23),
Codi Duteronómic (Dt 12-26) i Llei de Santedat (Lv 17-26).
No quedava més alternativa que adaptar els preceptes a
les noves situacions de la vida. Per això la Llei d'Israel,
relativament breu, es va anar ampliant i a l'època de
Crist assolia proporcions enormes. Entre la gran quantotat
de lleis, els fariseus eren escrupolosos en el compliment
de tres normes: * L'observança meticulosa del
dissabte. Aquest dia no realitzaven cap treball; estava
prohibit encendre foc i caminar més enllà de la distància
d'un tir de pedra. * La llei de puresa en els
aliments i en les relacions amb les persones i coses.
Els fariseus no tenien contacte amb desconeguts, tampoc
podien tocar sang i estaven obligats a rentar-se contínuament
les mans per a purificar-se del contacte amb coses impures. * El pagament escrupolós dels
delmes. Estaven obligats a pagar el delme fins d'allò
més nimi, com és el cas de la herbasana i altres espècies
aromáticas. A més d'aquests preceptes,
afegien bones accions com el dejuni del dilluns i del
dijous, i obres de caritat. Però l'obsessió pel compliment
precís dels detalls de Llei, implicava que els fariseus
es "separessin" de la gent. Precisament aquest
és el significat de la paraula "fariseu": "separat".
Els fariseus no eren dolents. Tenien una bona intenció:
intentaven aconseguir mitjançant obres ascéticas la intervenció
de Déu. ¿Quins són els punts febles de l'espiritualitat
farisea? Bàsicament, són tres: * La vida espiritual d'un fariseu
tendeix a ser externa: Guardar el dissabte, pagar els
delmes, rentar-se contínuament les mans. * Portar a terme totes les
accions externes que es proposava un fariseu era difícil.
No tothom disposava de temps per a escodrinyar els secrets
de la Llei, ni podia realitzar activitats ascéticas complexes.
Els fariseus es creien superiors als altres i menyspreaven
la resta de la població que consideraven inculta i impía. * La negació de la pròpia responsabilitat.
Els fariseus observaven la misèria social, però feien
poca cosa per a remeiar-la; es conformaven en demanar
a Déu que intervingués i posés remei al dolor dels homes.
No s'adonaven que Déu intervé en la salvació del món mitjançant
la misericòrdia practicada per l'ésser humà que Ell ha
creat. c. El Publicà. L'Imperi Romà respectà, generalment,
els costums jueus; però exigí el pagament d'un impost
elevat. Els impostos cobrats per Roma sumien al país en
la pobresa i part de la població patia esclavitud per satisfer
els deutes. No és estrany que els homes empobrits, abans
de caure en l'esclavitud, intentessin viure del bandidatje. Els publicans eren els encarregats
de cobrar els impostos. Treballaven en una oficina anomenada
"teloni" des de la qual controlaven la cobranza
de les taxes. A més de cobrar els impostos prescrits exigien
a la gent més del degut amb la finalitat d'enriquir-se.
El deutor insolvent i la seva família eren venuts com
esclaus per a satisfer el deute. Els jueus consideraven pecadores
als publicas per tres motius. D'una banda cobraven al
poble impostos excessius, i practicaven la injustícia
sotmetent a la població insolvent a l'esclavitud. Per
altra banda eren col·laboracionistes del poder romà, amb
el que erosionaven la fe jueva. Finalment els fariseus
els acusaven d’una cosa molt greu: Gràcies al cobrament
d'impostos es mantenia el poder romà a Palestina. La presència
d'una potència estrangera provocava, segons creien els
fariseus, que el país jueu fos un lloc impur. I per això
Déu retardava l’arribada del Mesías i la instauración
del seu Regne. El poble senzill odiava els
publicans per la seva injustícia. Els nacionalistes jueus
els menyspreaven pel seu colaboracionisme amb Roma. Els
fariseos els consideraven pecadores perquè la seva actitud
impedia l'arribada del Regne de Déu. Els publicans s'enriquien
amb el diners que usurpaven, però també experimentaven
l'odi de tots, i percebien la distància que els separava
de la bondat de Déu. Als publicanos no els quedava altra
alternativa que relacionar-se amb persones de "la
seva condició", gent a la que els dirigents jueus
consideraven menyspreables. Observem que a l'evangeli
els "publicans i els pecadors" són citats conjuntament
(Lc 5,30; 7,34; 15,1). c. Actitud del Fariseu. El fariseu es posa dempeus
davant Déu i comença a pregar (Lc 18,11). L'actitud de
la seva pregària es caracteritza per l'autosuficiència:
Fa notar les faltes dels altres i destaca les obres de
pietat externa que
ell mateix realitza. Vegem cada aspecte * Autosuficiència. El fariseu diu a la seva
pregària: “Déu meu et dono gràcies per no ser com els
altres ...”. Aquesta afirmació reflecteix un orgull refinat;
aquesta pregària recorda la frase que inicia la paràbola:
“A alguns que, pensant estar a bé amb Déu, se sentien
segurs de si mateixos i menyspreaven als altres ...” (Lc
18,9). El fariseu ha arribat a ser perfecte exteriorment,
però no s'ha convertit interiorment, ha lluitan per la
perfecció sense cercar la santedat (Lv 19,2). * Les faltes dels altres. L'autosuficiència impedeix
la humilitat. La conversió no és, només, fruit de l'esforç
humà, sinó que neix del cor obert a la gràcia de Déu.
L'orgull del fariseu l’incapacita per a mirar-se a si
mateix i descobrir el seu propi pecat. Humil és aquella
persona realista, que mirant-se a si mateixa és capaç
de discernir allò del que ha de convertir-se i allò en
el que ha d'acceptar-se. El fariseu no penetra en el seu
interior. Contempla als altres com competidors i els menysprea
perquè són lladres, adúlters i injusts (Lc 18,11). El
fariseo, pagat de si mateix, menysprea al publicà dient
en la seva oració: “tampoc sóc com aquest publicà” (Lc
18,11). * Destaca les obres externes de pietat. Pel que concerneix la seva
espiritualitat, el fariseo expressa dues accions externes
que, per altra banda, no són crucials en la vivència religiosa:
“dejun dues vegades per setmana i pag el delme de tot
el que guanyo” (Lc 18,12). Aquest home compleix la llei
amb escrupulosidad, però ¿on queda la pràctica de la misericòrdia
i la justícia ?. d. Actitud del Publicà. Les paraules i accions del
publicà són eloqüents; vegem-les. * “... es va quedar a certa
distància i no s'atrevia ni a aixecar els ulls al cel;
no feia més que donar-se cops en el pit ...” (Lc 18,13).
El publicà, amb els seus gestos, reconeix el seu pecat.
Donar-se cops de pit denotava el sentit de responsabilitat
davant el mal causat. Ell que Déu l’observa i veu les
injustícies que com recaudador ha pogut cometre contra
el seu poble; per això no s'atreveix a aixecar els ulls
al cel. El publicà no defuig la seva responsabilitat,
senzillament la reconeix davant Déu. * “... ¡Déu meu! ...” (Lc 18,13).
La traducció dels textos bíblics és difícil. Algunes versions
duen les paraules del publicà entre signes d'admiració
(¡Déu meu!), mentre que no els utilitzen al referir-se
al fariseo (Déu meu). Els signes d'admiració matisen la
força de les paraules. Quan el fariseu diu “Déu meu” la
seva expressió sembla rutinària i sense donar al Senyor
la importància deguda. Quan el publicà exclama “¡Déu meu!”
profereix un fort crit. Un crit no és rutinari, implica
que la situació imposa respecte. El publicà sent respecte
davant Déu, sap que el Senyor no roman indiferent davant
la paraula humana. * “... tingues misericòrdia d'aquest pecador”
(Lc 18,13). El publicà observa la seva
vida i percep el seu pecat. Segurament descobreix un pecat
profund: el cobrament d'impostos desorbitats i l'ús de
la força contra els febles. La dominació romana tolerava
la injustícia dels publicans. Les lleis humanes justificaven
la conducta dels recaudadores, però el publicà sap que
la seva conducta no té justificació davant Déu. El publicà realitza el més
important de la pregària: obrir el seu cor a Déu. El publicà
demana l'única cosa capaç de canviar la seva existència:
la misericòrdia de Déu. Igual que Zaqueo, també publicà
(Lc 19,1-10), el nostre personatge no pot per si mateix
trencar el cercle viciós en que es troba la seva vida,
necessita obrir el cor a Déu i rebre el perdó. i. Resposta de Jesús. “El publicà va tornar a casa
seva estant a bé amb Déu i el fariseu no”; amb aquestes
paraules respon Jesús al seu auditori (Lc 18,14). Seguidament
Jesús, utilitzant un proverbi, dóna raó de la resposta:
“Perquè tot el que s'enalteix, serà humiliat; i el que
s'humilia serà enaltit” (Lc 18,14). Qui no obre el cor Déu no pot
rebre la seva misericòrdia. La gràcia de Déu no supleix
la responsabilitat humana. La frase “el que s'humilia
serà enaltit” indica que Déu sempre està al nostre costat
per a abocar la misericòrdia en la nostra vida, però de
nosaltres depèn obrir confiadamente el cor a la seva paraula.
L'expressió "el que s'enalteix serà humiliat"
denota la persona tancada, tant en si mateixa com respecte
a Déu. En aquest cas la misericòrdia i el perdó de Déu
no poden arribar a l’arrel més fonda de l’ànima. El tancament
humà bloqueja l'actuació de l'amor de Déu en la nostra
vida. 3. Conclusió. La paràbola del fariseu i el
publicà descriu la humilitat cristiana. Humil és aquell
que mirant-se a si mateix es veu tal com és, que contempla
als altres tal com són, i que observa el món com realment
es presenta. Certament la humilitat és la virtut que possibilita
contemplar la vida amb realisme, però no es limita a això.
La humilitat només creix i es desenvolupa en contacte
amb els pobres del nostre món. Ells, els febles, ens fan
tenir els peus en terra i ser realistes davant la vida. La veritable humilitat permet
el creixement personal. Quan la persona humil contempla
la vida descobreix dues coses: Allò del que ha de convertir-se
i allò del que ha d’acceptar-se. Ser humil és ser savi.
Quan som humils el nostre cor està obert a Déu i prest
a gaudir de la seva tendresa María és el model d'humilitat.
Ella, millor que ningú, ha mostrat un cor obert a la voluntat
de Déu; per això l'entranya de María ha engendrat Jesús,
la presència encarnada de Déu entre nosaltres. |
||||
torna a l'índex |