|
||||
L’experiencie de la tendressa
de Déu implica dues actituds fonamentals: la humilitat
i la pregaria. Analitzarem la narració del "Bon Lladre"
(23,32-47) per copsar el bessó de l'oració cristiana. 1. Situació de la narració en el conjunt de l'Evangeli. La narració es situa en el
marc de la Passió de Jesús (19,29-25,53). Els relats de
la passió més que llegits cal meditar-los. La narració
de la crucifixión de Crist adquireixen, en el tercer evangeli,
algunes connotacions especials. Potser el més característic
de Lluc sigui que, a diferència dels altres evangelis,
no insisteixt en els detalls externs del sofriment; es
centra en l'explicació de la passió interioritzada de
Jesús. Lluc descriu el drama intern de la passió del Senyor. Alguns detalls no apareixen
en la narració lucana. El text no parla de la flagelació
de Jesús; tampoc refereix l'abraçada de Judas, es conforma
amb dir que el deixeble es va apropar al Senyor. L’evangeli
descriu la lluita que, durant la passió, es desenvolupa
entre Jesús i les forces del mal. Jesús venç la batalla
final perquè "aguanta en la prova", i aguanta
perquè es "sap sostingut per Déu". El primer
cop que Jesús parla en l'evangeli de Lluc és per a dir
a Josep i María: "¿No sabieu que havia d'estar en
la casa del meu Pare?" (2,49). L'última vegada que
parla abans de la mort és per a dir: "Pare, en les
teves mans encoman el meu esperit" (23,46). Tota
la vida de Jesús es troba emmarcada entre les dues ocasions
en que es dirigeix a Déu com Pare. Amb la certesa de la paternitat
de Déu, Jesús durant la passió esdevé el màrtir que transforma
el cor dels qui el condemnen i acompanyen. Pilat el proclama
innocent tres vegades (23,4.14.22), així com les dones
i el poble (23,27-28), el bon lladre (23,41) i el centurión
romà (23,47). En el si del relat de la crucifixión (23,32-46)
apareix la història del "bon lladre" (23,32-33.39-43).
Descriu l'última acció del Senyor en favor dels febles:
aboca la misericòrdia convertida en esperança en el cor
adolorit del "bon lladre". La narració del bon ladre enten
la pregaria com la forma privilegiada de relació personal
amb Déu. Però una pregària que no és evasiva; sinó que
brolla d'una triple experiència: La confiança, la gratuïtat
i el sofriment. 2. Elements de la narració (Lc 23,32-47). a. La
Crucifixió. Morir crucificat era un suplici
cruel. Els romans crucificaven als encausats per motius
polítics i als que desitjaven donar un càstig exemplar.
El tercer evangeli no descriu la flagelación de Jesús,
però era habitual assotar el reu abans de crucificarlo.
El fuet estava format per tires de cuiro que tenien a
l’extrem bolles de plom o diminuts ossos. Els cops arrebassaven
la carn. Una vegada flagel·lat, el reu agafava sobre l’esquena
el travesser horitzontal de la creu i s'encaminava cap
al Calvari, anomenat Gólgota. El Gólgota era una roca d'uns
cinc metres d'altura, situada fora de la ciutat, vora
les restes d'antigues pedreres i pròxima a la murada.
Arribat al Gólgota el reu era crucificat. En el cim del
pal vertical es clavava la tauleta on constava el motiu
de condemna. En el cas de Jesús deia "Aquest és el
rei dels jueus" (23,38). b. "I dit això va expirar". Hem presentat les característiques
externes de la crucifixió. Analitzem ara el sentit de
la passió i mort de Jesús, cenyintnos al fragment que
analitzem (23,32-47). * "Pare, perdona'ls perquè
no saben el que fan". La vida de Jesús al llarg de
l'evangeli reflecteix la misericòrdia de Déu. El seu primer
gest consisteix en la curació d'un endimoniat (4,31-37);
el seu penúltim gest és el perdó atorgat als seus executors
(23,34). Recodem que el perdó és una de les manifestacions
més genuïnes de la misericòrdia de Déu, així ho ensenya
la narració de Zaqueu (19,1-10). * Les referències a l'Antic
Testament. La narració de la passió es
caracteritza per l’abundor de referències a l'Antiga Aliança,
perque en Jesús arriben al seu compliment les promeses.
Observem algunes al·lusions a l'Antiga Llei: - "Es van repartir les
seves robes tirant sorts". Quan un reu moria crucificat
els guardies es repartien la robe de l'executat. Durant
la crucifixión de Jesús succeí el mateix, però Lluc descriu
el fet referint-se al Sal 22,19. El Salm descriu la situació
del just abandonat que implora l’ajuda de Déu prometen-li
d’anunciar davant els germans la grandessa divina. El
Salm 22 assoleix la plenitud en la persona de Crist. Ell
és l’home just abandonat. Els guàrdies es reparteixen
la seva robe (23,34) com feren amb el just del Salm 22,19.
Jesús serà ressuscitat pel Pare i comunicarà, amb les
aparicions als deixebles, les meravelles de Déu (24),
com l'home just que desijava anunciar els prodigis divins
davant la gran assemblea (Sal 22,24-31). - "Pare, en les teves
mans encomano el meu esperit". Són les últimes paraules de
Jesús dirigides al Pare. Les primeres paraules del Senyor,
en el tercer evangeli, també parlaven de Déu Pare: "¿No
sabíeu que havia d'estar en la casa del meu Pare"
(2,49). La vida de Jesús reflecteix la certessa de la
vida custodiada en la bones mans del Pare. Però, l’evangeli,
un altra cop, per a explicar aquesta seguretat refereix
l’AT (Sal 31,6). El Salm 31 descriu la història
del just perseguit que s’arrecera vora Déu: "A tu,
Senyor, m'acullo" (31,1). Durant la pregaria, el
just perseguit descriu la seva angoixa; però també afirma
sentir-se en mans de Déu: "Però jo confio en tu Senyor"
(31,15), i afegeix "en la teva mà reposa el meu destí”
(31,16). En el patiment de Crist es compleixen les expectatives
del Salm: Jesús és el just condemnat que deposita la vida
en les bones mans de Déu. * La misericòrdia amb el "bon
lladre" i la conversió del centurión romà. L'últim acte de la vida de
Jesús consisteix a vessar la misericòrdia en el cor del
"bon lladre" i suscitar la conversió del centurió
(23,47). La mort de Jesús sintetitza el taranná de la
seva vida: l’esforç de sembrar la misericòrdia per suscitar
el seguiment. c. "Hi van crucificat Jesús amb els criminals, l’un a la dreta i
l’altre a l’esquerra”. La fe si no representa el tot
en la vida no significa res en l'existència humana. Davant
Jesús només cap l'acceptació plena o el rebuig. Cadascun
dels lladres crucificats al seu costat representen una
actitud contraposada. Descriguem l'actitud de cadascun
d'ells. * "El lladre que escarneix
a Jesús". Al peu de la creu els soldats
es burlaven de Jesús. La mateixa actitud mostra el lladre
que l’escarneix. Escoltem les seves paraules: "¿No
ets tu el Mesías? Doncs salva’t a tu mateix i a nosaltres!
Tant aquest malfactor com els soldats tenien una idea
distorsionada de la figura del Mesías. Creien que el Messíes
seria algú enlluernador que, amb un poder espectacular,
portaria la salvació al poble jueu. Ningú podia pensar
que l'home clavat en la creu entre dos delinqüents fora
el Mesías anhelat. I Jesús és el Mesías. Aquell que allibera,
no amb el poder de les armes sinó des de l’humilitat de
la creu. Aquest malfactor cerca en Jesús
la salvació particular: "Salva't a tu mateix i a
nosaltres". No li interessa massa la salvació d’Israel;
desitja un Mesías fet a la seva mesura. ¿Quantes vegades
en la nostra vida cercam un Déu fet a la mesura del nostre
desig?. Tampoc es preocupa per especificar les raons que
l’han portat a la creu; és l'altre malfactor que ho recorda:
"la nostra pena és justa",dirà el seu company
de patíbul. El lladre que escarrneix mor
a causa de les seves fechories, però és incapaç d'adonar-se
de la malvestat. El que no és realista davant la situació
que li pertoca viure no és humil davant la vida. Aquest
home és el prototip de persona orgullosa incapaç de veure
les faltes de la seva vida i demanar perdó. La incapacitat
de penetrar en el seu interior, li impedeix descobrir
la identitat d'Aquell que es crucificatdo al seu costat. Notem, però, el més important.
Encara que aquest malfactor sigui inconscient d'això,
Jesús està morint per ell en la creu al seu costat. Crist
ha recorregut la vida predicant el Regne i anunciant que
Déu és un Pare Bo. La predicación de Jesús anava dirigida,
especialment, als febles, als pobres, i als que sofreixen.
Aquest lladre sofreix la creu, i tal vegada, es llançà
al bandidaje com l'únic camí de supervivencie. El missatge
de Jesús estava pensat, privilegiadamente, per a ell.
No ha pogut experimentar-lo ni captar-lo; però no per
això Jesús ha deixat de patir en la creu per ell i inaugurar
un Regne on aquest lladre pugui ser feliç. * "El bon lladre". Com el mateix reconeix, pateix
la creu per les seves culpes. Davant la situació es fa
una pregunta assenyada: ¿Quina és la meva responsabilitat?
Aquesta pregunta denota l'adopció d'una actitud humil,
l'actitud de ser realista davant la vida. No dóna la culpa
de la situació a un altre, ell assumeix la responsabilitat
de la seva misèria. Al
veure-se tal com és, neix
la possibilitat de comprendre als altres com realment
són. En el cor del "bon lladre" apareix la capacitat
de veure Jesús tal com és. Afirma respecte de Jesús: "Aquest
no ha fet res dolent". Quan tots es burlan de Crist,
ell reconeix la
realitat de Jesús: "No ha fet res dolent".
Una vegada que el lladre ha
percebut la realitat de Jesús, sorgeix una segona actitud:
El temor de Déu. Diu: "¿Ni tan sols tu, sofrint la
mateixa pena, tens temor de Déu?". ¿Què és el temor
de Déu?. El "temor de Déu" no coincisteix amb
el pànic enfront
de la divinitat. Tem Déu aquell que creu que el Senyor
es generos amb la tendressa que regala, i exigent en el
compris que exigeix en favor del Regne. El "bon lladre" pateix
la creu. Enmig del dolor, és capaç de reconeixer amb humilitat
el motiu del seu sofriment. La humilitat el porta a descobrir
la naturalesa de Jesús: "Aquest no ha fet res dolent".
Del reconeixement de Jesús naixerà el temor de Déu i,
del temo de Déu brollarà la pregària: "Jesús, recorda’t
de mi quan arribis al teu Regne”. d. “Jesús, recorda’t de mi quan arribis al teu Regne”. En el cim del Calvari Jesús
lliura la seva vida per tots els homes. Tant per els bons
com per els dolents; però sols una persona, al Calvari,
fou conscient d'aquest esdeveniment: El "bon lladre".
El "bon lladre" implora
a Jesús: “Recorda’t de mi quan arribis al teu Regne”.
Jesús li respon: "Avui seràs amb mi al Paradís".
Abans que el lladre ho demani Jesús ha construït el nou
Regne. En el fons de la pregària del malfactor hi ha una
arrel d'acció de gràcies: Jesús havent-lo estimat primer
(cf. 1Ju 4) ha inaugurat el Regne on el lladre arribará.
Dibuixem, breument, les característiques de l'oració
del "bon lladre". * Sofriment. El sofriment constitueix un
dels misteris de la vida, perquè és un moment privilegiat
on Déu ens parla. Durant l'exili en Babilonia (587-538
aC) els hebreus passaren per un dels moments durs de la
història. Però fou allà on trobaren la l'autèntica bondat
divina: Descobriren Déu com creador i alliberador (Is
40-55). El "bon lladre" des de l'experiència
del sofriment i de la petició de perdó obté l’herencie
del Paradis. * Confiança i Gratuïtat. El "bon lladre" deposita
la vida en mans de Jesús: “Recorda’t de mi quan arribis
al teu Regne”. Una petició breu que condensa l'opció cristiana:
Permetre al Senyor que sostengui la nostra feblerse en
les seves mans. Que distinta és l’exigencia dels Zebedeus:
"Concedeix-nos de seure amb tu a la glòria, l’un
a la dreta i l’altra a l’esquerra” (Mc 10,35-40). Una
petició que oblida la humilitat i ignora el projecta de
Crist. i. La persona de Jesús. La divinitat de Déu s'aprecia
mitjançant la humanitat de Jesús. A la creu veiem l'autèntic
rostre de Déu. El Déu que porta l’amor a l'extrem de lliurar
la vida per amor. La pregària del "bon lladre"
contempla l'autèntic rostre de Déu. Vegem alguns aspectes
del rostre de Déu manifestats en Jesús sofrent a la creu. * "Aquest no ha fet gens
dolent". Aquesta frase recorda, per
contraposició, les paraules del jove ric: “Mestre bo,
què he de fer per a posseir la vida eterna?”; a les que
Jesús respon: “Per què em dius bo? De bo, només ni ha
un, que és Déu” (18,18-19).
El "bon lladre" ha descobert l'únic que
és bo: Jesús. I des del sofriment de la creu i del dolor
d'haver-ho perdut tot, li demana l'única cosa important:
Estar amb Ell en el Paradís. El jove ric també demanava
la "herència eterna" però sense passar per la
creu. El cristià té com objectiu la "herència eterna"
però sap que aquesta opció pansa per agafar la creu de
cada dia i seguir Crist fins el final. * "Aquest és el rei dels
jueus". Jesús regna des de la creu.
En Jesús crucificat sofreixen tots els homes que al llarg
de la història han patit. Aquesta reialesa de Jesús des
de la creu inspirarà Pau a descriure'ns vivament el procés
del Senyor en favor nostre (Flp 2,6-11). * "La cortina del santuari
es va esquinçar". En la dependència més sagrada
del Temple hi havia una cortina que exercia una funció
simbòlica. Separava l'espai del Temple de la resta del
Món. D'aquesta manera l'univers estava dividit en dos
espais distints: L'espai sagrat i l'espai profà. Amb la
mort de Jesús aquesta cortina s'esquinça de dalt a baix.
Crist ha alliberat tota la realitat humana. Ja no hi ha
un espai sagrat i un espai profà enfrontats: amb Jesús
tot ha estat alliberat, ha començat el Regne de Déu per
a tots. 3. Síntesi final. La narració del fariseu i el
publicà (18,9-14) juntament amb el relat del "bon
lladre" (23,32-46), mostren les actituds per a experimentar
el Déu de la tendressa: La humilitat i la pregària. De
la humilitat brolla la pregària que porta a la certessa
de que la vida descansa en les mans de Déu. El Senyor
parlà per primer cop per invocar Déu com Pare (2,49) i
els tanca dipositant la seva vida en les mans del Pare
(23,46). Jesús començà exercint la misericòrdia curant
l'endimoniat de Cafarnaum (4,31-37) i conclou la seva
vida perdonant l'home crucificat al seu costat (23,43).
La narració del "bon lladre" conté un triple
ensenyament. Déu ens ha estimat primer, per això la oració
cristiana té a l’arrel l'acció de gràcies. La més genuïna
oració que neix del sofriment es caracteritza per la gratuïtat
i la confiança en Déu. La pregària cristiana mai implica
l'evasió, sinó que porta a viure amb major intensitat
el missatge evangèlic: El desig d'estar amb Jesús en el
Paradís edifican ja a la nostra terra la maravella del
seu Regne. |
||||
torna a l'índex |