|
||||
L'evangeli segons sant Lluc
situa la curació dels deu leprosos en el trascurs del
viatge de Jesús des de Galilea a Jerusalem (Lc 9,51-19,28).
Durant el camí, Jesús instrueix els deixebles sobre el
Regne de Déu. La curació dels leprosos està emmarcada
en l'àmbit de l'ensenyament del Senyor als apòstols. Jesús
no mostra la tècnica per realitzar miracles, revela com
la misericòrdia esdevé curació i encontra personal amb
Déu. Elements del text. Descriurem algunes paraules
i expresions del text bíblic per facilitar la comprensió
del relat de la purificació dels deu leprosos (Lc 17,11-19). a. "Fent camí cap a Jerusalem, Jesús passava entre Samaria i Galilea". El mapa de Palestina del temps
de Jesús mostrava l’existencia de tres províncies. Al
nord estava Galilea; la regió central apareixia ocupada
per Samaría i en el sud es situava Judea amb la capital
del país, Jerusalem. Jesús, juntament amb els deixebles,
emprén el viatge cap a la Ciutat Santa. La ruta més llògica
i ràpida implicava travessar la província de Samaría.
Però en aquell temps la regió no podia creuar-se amb seguretat.
Entre els jueus (habitants de Judea) i els samaritans
(pobladors de Samaría) existia una rivalitat que provocava
continus conflictes. D'on
provenia la rivalitat ? Ambdós grups, jueus i samaritans,
professaven religions distintes: a Galilea i Judea es
practicava el judaisme, mentre a Samaría seguien, preferentment,
cultes provinents d'antigues religions orientals. Així
i tot a Samaría existia un petit grup fidel al judaisme,
encara que posseïe tradicions i ritus distints als practicats
pels jueus de Jerusalem. La diferència religiosa entre
jueus i samaritans procedia d'una distinció racial. L'any
722 aC els assiris conqueriren Samaría i deportaren els
seus habitans a remotes regions del seu imperi; i, per
altre banda, desplaçaren a Samaría algunes poblacions
del territori assiri. A més de diferències religioses
i racials existien també contrasts econòmics entre Judea
i Samaria: Samaría era rica i gaudia de major projecció
comercial que Judea. L'animadversió entre jueus i
samaritans provocava que Samaría no pogués ser transitada
amb seguretat per part dels jueus. Per aquesta raó quan
Jesús viatja cap a Jerusalem emprén una ruta que evita
creuar Samaría. El camí implicava vorejar la frontera
entre Galilea i Samaría, descendir la vall del Jordà per
arribar a Jericó i després a Jerusalem. Un itinerari llarg
i accidentat. b. " ... van anar a trobar-lo deu leprosos ...". La lepra és una malaltia provocada
pel bacil de Hansen. Avui, mitjançant tractament mèdic
pot guarir-se; però no succeïa el mateix en el món antic.
Per als jueus del segle I la lepra era molt més que una
malaltia: representava la maledicció de Déu sobre l'individu
que la patia. Reflexionem sobre el significat de la lepra
en l'època de Crist. - La lepra és, en primer lloc, una malaltia. Habitualment es deia "lepra" a tota malaltia que implicava un canvi en l'aspecte de la pell (Lv 13,1-23). També podien patir lepra les cases (Lv 14, 33-53) o els vestits (Lv 13, 47-59): el llibre del Levitic es refereix a la floriduras que apareix en els habitatges o a la roba vella. Per tant la paraula "lepra" englobava un significat ample: podia ser la mateixa malaltia i també qualsevol trastorn menor que provocas taques a la pell. - La lepra era una malaltia amb dures conseqüències. La lepra és contagiosa. La medicina jueva antiga era preventiva. Tal vegada, els jueus feien seu aquest aforisme: "La millor manera de guarir-se d'una malaltia és no contreure-la". Per tant quan algú es contagiava de la lepra era expulsat de la ciutat per a evitar el contagi. Vivia amb altres leprosos, el que propiciava el contagi dàquells que patien una malaltia que només ocasionava taques en la pell, pero no era la lepra. Els leprosos eren expulsats de la celebració litúrgica, la família prescindia d'ells i quedava exclosos de tot àmbit de relació. Els leprosos de la nostra narració romanen allunyats de Jesús " ... s’aturaren un tros lluny ..." (Lc 17,12), els leprosos observen les prescripcions legals i es mantenen distants de la gent sana. - La lepra era una malaltia amb fortes connotacions religioses. La duresa amb que la lepra atacava
les persones propicià que fos considerada un càstig diví.
María, la germana de Moisés, criticà el comportament del
seu germà; i, com a càstig contragué la lepra. Més tard,
Moisés implorà a Déu el perdó i la malaltia desaparagué
del cos de la seva germana (Nm 12,9-16). La consideració
de la lepra com càstig diví suposava per al leprosos una
existència dramàtica. Els leprosos creien que Déu
els afligia per algun pecat que ells o els seus avantpassats
havien comès. La lepra els excloïa de tota relació: no
podien apropar-se al Temple per rebre el consol de Déu,
ni entrar a la sinagoga per resar amb els germans. La
vida del leprós estava closa dins un cercle cruel: D'una
banda, el leprós se sentia castigat per Déu, i pel fet
de estar exclòs de la relació amb Déu no podia acudir
al Temple per a implorar el perdó. La seva vida era un
sofriment sense sortida i sense canvi possible. A causa de la connotació religiosa
de la lepra, el sacerdot era l'encarregat de determinar
quan un leprós estava curat. Quan el malalt percebia que
les taques de la pell havien desaparegut, es presentava
al sacerdot perquè confirmés la curació. Observem com
en el nostre text Jesús envia als leprosos al sacerdot
(Lc 17,14). L'única esperança de curació
dels leprosos era l'arribada del Messies. La gent pensava
que la vinguda del Messies es caracteritzaria per la desaparició
de la lepra (Lc 7,22). c. La relació dels leprosos amb Jesús. Els leprosos imploren a crits
la ajuda de Jesús. El Senyor els semble un "mestre"
al que demanen "compassió": "Jesús,
mestre, apiada’t de nosaltres¡" (Lc 17,13). Vegem
el significat de les paraules amb que els leprosos es
dirigeixen a Jesús: - Mestre. La paraula "mestre"
presenta una significació especial a l’evangeli de Lluc.
Significa literalment "capdavanter", en el sentit
de qui sap molt i és capaç de conduir els altres. Durant
el segle I Palestina estava plena de personatges que es
presentaven com "líders". Els leprosos adverteixen
en Jesús la imatge d'algun líder i imploren la seva ajuda.
- Tingues pietat. La paraula "pietat" és sinònima del terme "compassió".
La paraula significa etimològicament "patir amb";
és a dir "sentir com a meu el sofriment dels germans".
Els leprosos demanen a Jesús compassió, desitgen que els
llançi unes monedes o un poc de menjar amb que subsistir
algun temps. Els leprosos no esperen que Jesús trasformi
les seves vides. Segurament contemplen Jesús com a un
lider més entre tants que pul-lulaven per Palestina. Moltes vegades, en la vida cristiana,
tenim una percepció llunyana de Jesús. L’admirem con un
lider extraordinari. En ocasions contemplem l'Evangeli
com la més excel·lent doctrina. Però, massa vegades, quedam
lluny de Jesús sense contemplar-lo com el Senyor que transformar
el cor de la nostra vida. d. Resposta de Jesús als leprosos. Jesús diu als leprosos: "Anau
a presentar-vós als sacerdots" (Lc 17,14). El
sacerdot decidia si la malaltia havia desaparegut o no.
Examinava la pell del malalt i observava si existia alguna
taca fosca (Lv 13,1-23). Alguna vegada la lepra era només
aparent, i les taques es devien a alguna malaltia cutánea.
El sacerdot al confirmar la curació del malalt, el readmetia
al culte del Temple; i, per la seva banda, el malalt restablert
s'incorporava a la vida quotidiana dels jueus. Els leprosos obeeixen Jesúsi
i es dirigeixen als sacerdots. Però, vet aquí el més sorprenent:
"Mentre hi anaven, van quedar purs de la lepra"
(Lc 17,14). f. Reacció dels leprosos. Els deu leprosos noten com han quedat "purificats" de la lepra. L'obediència a Jesús els ha purificat. En aquells deu homes esdevé una doble reacció. Nou leprosos perceben que la lepra ha desaparegut i continuen el camí per a presentar-se als sacerdots. Però sols un torna per donar gràcies a Jesús. Analitzem les dues actituds. - El grup dels nou leprosos. Nou leprosos es dirigeixen a
Jerusalem per a presentar-se al sacerdot que constatarà
la purificació i els reintegrarà a la vida de la comunitat
jueva. Els leprosos han estat "purificats",
i poden tornar a la situació que gaudien abans de contreure
la lepra. Fixem-nos, un moment, en la paraula "purificar". La purificació suposa un canvi extern de la persona: en aquest cas la desaparició de les taques de la pell. No implica un canvi profund en la vida de l'ésser humà. No pensem que la purificació sigui quelcom irrelevant, possibilita als leprosos retornar a la seva vida d’abans. Però per la "Bona Nova" de l'Evangeli el canvi exterior, la desaparició de les taques, no és suficient. Els nou leprosos "purificats" han contemplat Jesús com un lider i un mestre, però no han descobert al Senyor que transforma de socarrel l'existència humana. - El leprós que torna a donar les gràcies a Jesús. "Un d’ells, quan s’adonà
que havia estat curat, va tornar enrere glorificant Déu
amb grans crits". El text descriu el grup de
nou leprosos afirmant que han estat "purificats";
però quan es refereix al leprós que torna espcifica que
ha estat “curat”. Els verbs "purificar"
i "curar" presenten matissos diversos. La purificació
indica un canvi extern: la desaparició de les taques.
La curació denota una acció profunda. La purificació afecta
al perifèric mentre la curació trasforma l’interior del
esser humà; i com a consecuèncie provoca el canvi extern
de la persona. L’AT mostra com la capacitat
de "purificar" descriu una atribució dels sacerdots
(Lv 14), pero l’acció de “curar” pertany a Déu. El Senyor
és l'únic que cura veritablement; escoltem la veu del
AT: "Diu el Senyor al seu poble: "Si
escoltes la veu del Senyor, el teu Déu ... si obeeixes
els seus manaments i guardes tots els seus decrets, no
us enviaré les malalties que he enviat als egipcis, perque
jo, el Senyor, són el que cura" (Ex 15,26). Els
hebreus suposaven que la malaltia era consecuèncie del
pecat. Per aquesta raó la curació del leprós esdevé el
símbol del perdó i la misericòrdia de Déu envers els homes
(Is 6,10; Sal 30,3; 41 5; 103,3). El leprós que retorna no contempla
Jesús com un lider o un mestre capaç de "purificar"
de la lepra. Descobreix en Jesús al "Senyor"
que "cura”, que transforma la vida humana des de
dintre. g. L’agraiment del leprós curat.. Analitzen les paraules que el
leprós curat adressa a Jesús. - "... va tornar enrere glorificant Déu amb grans crits ...". El leprós curat contempla en
l'acció de Jesús l'obra de Déu. L’AT descriu Déu com el
qui cura (Ex 15,26). Jesús, curant el leprós, realitza
la mateixa tasca de Déu en favor del seu poble descrita
a l’Antiga Aliança (Ex 15,26; Lc 17,15). Els leprosos
esperaven l'arribada del Mesías que acabaria amb la lepra.
Jesús guareix de la lepra, per tant en Jesús es manifesta
el Messies promés. - "... és prosternà als peus de Jesús amb el front fins a terra
...". Prosternarse és l'actitud dels
creyentes del AT davant la divinitat. Profetes i reis
s'inclinen davant la magnificencia divina. El leprós descobreix
en Jesús la manifestació de la presencia de Déu, per això
es postra en sentit d'adoració. - "... i li donava gràcies ...". Donar gràcies implica reconèixer
a un altre el bé que ens fa. Recordem els salms d'acció
de gràcies: "Com podria retornar al Senyor tot
el bé que m´ha fet?" (Sal 116,12). El leprós
agraeix la "curació" que Jesús ha obrat en la
seva vida. El canvi profund del leprós no consisteix sols
en la desaparició de la lepra, sinó en haver descorbert
en Jesús l'únic Senyor de la vida. h. Característiques del leprós curat. L'Evangeli diu: "aquell
home era un samarità". Tal vegada pel seu origen
samarità no conegués el judaisme i tengués poques possibilitats
de descobrir el Messies. No obstant és l'únic leprós que
penetra la identitat de Jesús. Els altres nou tal volta
sabrien que la desaparició de la lepra indicava l'arribada
del Mesías; però no perceben en Jesús cap Messies, sols
descobreixen un bon mestre de Galilea. i. Resposta de Jesús al leprós curat. Jesús diu al samarità: "Aixeca’t
i vés-et’n: la teva fe t’ha salvat" (Lc 17,19).
Aquesta frase apareix sovint en la conclusió dels relats
de miracles. Recordem el miracle de la dona hemorroísa,
a la que Jesús li diu: "Filla, la teva fe t’ha
salvat. Vés-et’n en pau" (Lc 8,48). Jesús no diu al leprós: la teva
fe t'ha "purificat"; ni tan sols: la teva fe
t'ha "curat". Jesús afirma: "la teva
fe t’ha salvat". La fe implica plantejar-se la
vida des de la certesa que la nostra existencia reposa
en les bones mans de Déu. D'aquesta manera, la força de
la fe converteix la nostra vida en abric de tendresa pel
proïsme. La salvació no és una purificació externa. La
salvació és l'alliberament del mal que ens allunya de
Déu, i l'arrel del mal és el pecat. La salvació de Jesús
ens allibera del pecat per a dipositar-nos en les bones
mans del Déu que cura. Síntesi. La purificació dels deu leprosos
presenta la misericòrdia de Jesús convertida en curació.
La narració és adequada per a explicar tres elements:
el sentit dels miracles, el discipulat cristià i la naturalesa
de la fe. El veritable miracle no consisteix
en la desaparició de la lepra. Nou leprosos han experimentat
la purificació de la lepra, però només sobre un d'ells
ha esdevingut la curació. El leprós curat ha descobert
en Jesús, a través de la desparición de la lepra, la presència
del Senyor que cura, i aquest és el veritable miracle. El nucli de la vida cristiana
rau en la trobada personal amb Jesús. Durant la passió,
Pilat preguntà a Jesús: "I què és la veritat?"
(Jo 18,38). Jesús no respon al procurador romà perquè
la veritat cristiana no consisteix en descifrar un "què?"
sinó en descobrir un "qui?"; en descobrir
personalment Jesús: "el camí, la veritat i la
vida" (Ju 14,6). El lepros curat ha trobat el
“qui?” de la seva existencia: Jesús de Natzaret. La fe és la capacitat de contemplar
la vida i el món amb els ulls de Déu. Qualsevol esdeveniment
de la vida esdevé pels creients un signe de la presència
del Senyor. Acostumem-nos a percebre la nostra existencia
des de la mirada de Déu i des de la certesa de saber-nos
en les seves bones mans. |
||||
torna a l'índex |