|
||||
La paraula “Messies” prové de
la llengua hebrea i significa “Ungit”. Als temps antics
els reis d’Israel eren ungits amb oli consagrat (1 Sm
9, 16). Els profetes vessaven damunt el cap dels reis
l’oli sant i esdevenien “Messies”: governadors d’Israel
i mitjançers entre Déu i el seu poble. La missió
del rei com a Messies, consistia en fer creixer el Regne
de Déu enmig del poble. Els monarques israelites no cuidaren
la tasca encomenada pel Senyor. Els abusos i arbitrarietats
de la reialesa portaren Israel al desastre (2 Re 23, 31
- 25, 26). L’any 587 a.C. Jerusalem fou destruïda i els
seus habitants portats a l’exili de Babilonia. Al retorn de l’exili (538 a.C.)
el poble jueu fou administrat pels sacerdots. El Sum Sacerdot;
és a dir, el sacerdot principal, regia el país en l’àmbit
religiós i administratiu. El Sum Sacerdot començà a rebre
la unció que abans pertenyia als reis (Lv 4, 3.5.16; 2
Mc 1, 10), esdevingué mitjançer entre Déu i el poble i
responsable de fer créixer el Regne de Déu en el sí d’Israel.
Els profetes contemplaven en
tristesa el fracàs de reis i sacerdots per bastir el Regne
de Déu. Als ambients profètics va sorgir l’intens anhel
de que un dia arribaria un autèntic “Messies”, un vertader
“Ungit del Senyor” per instaurar el Regne de Déu (cf.
Sal 2). El desig d’un Messes definitiu
era tan intens que, en alguns ambients, s’esperava l’arribada
de dos Messies enviats de Déu: un “Messies Sacerdot” que
dirigiria l’esfera religiosa, i un “Messies Rei” pels
assumptes polítics (Ez 45, 1-8; Zac 4, 1-14). A la Palestina del segle I les
condicions econòmiques, polítiques i socials eren especialment
dures. L’opressió del domini romà, les arbitrarietats
dels governants jueus, la corrupció religiosa, els abusos
en el cobrament d’imposts, etc; creaven en el poble el
sentiment de fracàs i foscor pel futur. Era un clima idoni
pel naixement de falsos profetes anunciadors de solucions
fàcils i màgiques pels greus problemes del país. Més que mai, la gent desitjava
l’arribada del “Messies” de “l’Ungit del Senyor” que trencàs
la sofrença i el patiment. En aquesta situació viu i predica
Joan el Baptista, el precursor de Jesús de Natzaret. L’evangeli de Lluc descriu el
naixement i l’infantessa de Joan (Lc 1, 5-25; 57-66; 80).
Fill del sacerdot Zacaries i d’Isabel era de família sacerdotal
i, com a tal, estava destinat a servir al Senyor amb el
culte del Temple de Jerusalem; però Joan s’encaminà cap
el desert i allà es convertí en profeta. Un profeta no és aquell que
endevina el futur, sinó el que interpreta el present amb
els ulls de Déu. Al desert de Judea, Joan llegeix la realitat
del seu poble i comprèn l’angoixa dels homes des de la
perspectiva de Déu. Joan comença a demanar als
que acudeixen a ell la conversió, un canvi en l’estil
de vida: “El qui tengui dues túniques, que les reparteixi
amb el qui no en té. Els cobradors d’imposts que no exigeixin
més del que està manat. Els soldats que no extorsionin
ningú” (Lc 3, 10-14). Com a signe extern del canvi
de vida, els israelites es feien batiar per Joan. S’acostaven
al Baptista i els submergia dins l’aigua del Jordà, vora
les localitats de Betània i Selim (Jo 1, 28; 3, 23), i
llavors els tornava a treure com a signe de vida renovada.
La relació de Joan amb els seus
deixebles no es detura amb el baptisme. Enforteix la vida
interior dels seguidors ensenyant-los l’art de la pregària
(Lc 11, 1) i la disciplina del dijuni (Lc 5, 33). La pregària
i el dijuni són les mediacions que proposa Joan als deixebles
perquè entenguin l’anunci més important. El Messies tan
esperat, el salvador definitiu, Jesús de Natzaret, ja
és aquí: “Jo vos batiï amb aigua; però ve el qui és
més fort que jo, del qui no som digne de desfer la corretja
de les sandàlies. Ell vos batiarà en Esperit Sant i foc”
(Lc 3, 15-16). Com a vertader profeta, Joan
no es limita a exigir la conversió individual ni el canvi
en les actituds privades de les persones. Joan demana
també un canvi estructural. La situació de penúria que
pateix Palestina no és fruit de la casualitat ni del designi
de Déu, és el resultat de les arbitrarietats dels prepotents.
Joan s’enfreta amb el poder. Recrimina al rei Herodes
Antipas el seu adulteri amb la dona del seu germà Filipo.
El rei el fa executar (Mc 6, 17-29); possiblement, a la
fortalesa de Maqueronte. Joan amb els ulls de Déu va llegir la realitat del seu temps, va denunciar
la injustícia i va demanar la conversió; però, principalment,
amb els ulls de Déu, anuncià a Jesús de Natzaret com el
Messies esperat. Jesús va acudir a Joan per
rebre el baptisme (Lc 3, 21-22). Els evangelis presenten
el baptisme de Jesús com el primer aconteixament de la
seva vida adulta. Jesús és el Salvador; per aquesta raó, quan
comença la seva missió es posa vora els pecadors que anaven
a rebre el baptisme de Joan. Jesús inicia la seva tasca
col.locant-se al costat d’aquells que més necessiten el
consol de Deu: “No he vengut a cridar a la conversió
als justs sinó als pecadors” (Lc 5, 32). El més important
de Joan el Baptiste, és el que diu de Jesús, bàsicament
ensenya dues coses del Senyor: 1º. “Mirau l’anyell de Déu, el qui lleva el pecat del Món” (Jo 1, 29). La lepra era una de les malalties
més terribles del món antic. Els israelites la consideraven
com el càstig en que Déu punia els pecats més greus. Si
algú es contagiava de lepra anava al sacerdot per esser
purificat. El sacerdot prenia dos anyells mascles i una
famella i els inmolava damunt l’altar (Lv 14, 8-32). Amb
aquest ritu demanava a Déu el perdó pels pecats que havien
provocat la lepra. No podem oblidar que als temps antics
es pensava que les malalties eren els càstigs que Déu
enviava als pecadors. Quan Joan afirma: “Mirau
l’anyell de Déu que lleva el pecat del Món” (Jo 1,
29), indica que Jesús és la salvació de Déu entre nosaltres.
Ja no es necessitaran més anyells sacrificats per demanar
a Déu el perdó, Jesús damunt la creu ens reconciliarà
a tots amb el Pare i ens obrirà les portes del Regne de
Déu anunciat per Joan el Baptista. Joan té present també un altra
figura important de l’Antic Testament. El profeta Isaïes
assegura que el salvador, enviat per Déu, patirà molt
per portar endavant el projecte de Déu (Is 52, 13 - 53,
12). Per explicar la sofrença del Messies vertader, Isaïes
la compara al patiment d’un anyell innocent portat a matar:
“... fou oprimit com un anyell conduït a l’escorxador,
com una ovella muda davant els esquiladors” (Is 53,
7). A la passió veim que el patiment de Jesús no fou cap
metàfora, sinó una realitat de dolor molt semblant a la
prefigurada per Isaïes:“... assotat ... rebia bufetades
... coronat d’espines ... crucificat” (Jo 18-19). Joan anuncia Jesús com el Messies
esperat. Jesús instaurarà el Regne pero ho farà en les
armes de l’amor. No amb un amor teòric i de paraules;
sinó en l’amor vertader, el que passa per la humilitat,
el servei, l’entrega i la vida compartida. 2º. “Jo l’he vist i don testimoni de que Jesús és el Fill de Déu”
( Jo 1, 34). Durant el baptisme de Jesús,
Joan tengué el seu encontre personal amb el Senyor. Les
paraules no basten per explicar l’encontre íntim amb Déu;
per aquesta raó l’Evangeli recorre al llenguatge poètic:
“He vist l’Esperit que devallava del cel com un colom,
i es posava damunt seu (Jesús). Jo no el coneixia, però
el qui em va enviar a batejar amb aigua em va dir: Aquell
damunt del qual veuràs devallar i posar-se l’Esperit,
aquest és el qui bateja amb l’Esperit Sant. I jo ho he
vist i he testificat que aquest és el Fill de Déu”
(Jo 1, 32-34). <Algunes Bíblies tradueixen “l’Elegit
de Déu” en lloc de “Fill de Déu”; ens inclinam per aquesta
darrera opinió>. En el cor de Joan, Jesús es
revela com el Fill de Déu. Entendre Jesús com a Fill de
Déu es copsar la naturalesa més íntima del Senyor. Jesús
no és un profeta més, ni un Messies entre altres. Jesús
és la Paraula de Déu entre nosaltres (Jo 1, 14) la presència
del Déu de l’amor enmig nostre. La fama del Baptista fou molt
gran dins el món jueu. Pau va trobar deixebles a Asia
Menor que havien rebut el baptisme de Joan (Ac 18, 25;
19, 1-7). Tot i la seva grandesa Joan no es va convertir
en ídol de sí mateix; sinó que va esdevenir el millor
proclamador de Jesús; deia Joan: “Cal que Ell creixi
i jo minvi” (Jo 3, 30). Mitjançant la Paraula de Joan
es veia la persona de Jesús. Els cristians hem experimentat Jesús en profunditat com el “Fill de Déu”, i és únicament amb el nostre testimoniatge d’amor com el món podrà coneixer la veritat de l’Evangeli: Cal que el nostre testimoni d’amor façi creixer la presencia de Crist en el nostre entorn. |
||||
torna a l'índex |